Súčasná psychológia a psychoterapia je charakteristická„obratom k jazyku“ – či už ide o rozvoj psycholingvistiky ako súčastikognitívnej psychológie, alebo využívania narativity v rámci výskumov sociálnejpsychológie a v psychoterapii. V tomto kontexte sa objavujú novétrendy – prechod od analýzy pozorovaného správania k analýze jazyka,zmena prístupu od analógie s prírodnými vedami k analógiis literárnymi disciplínami.Komplexnosť vzťahu medzi psychológiou a jazykom by sme chceli bližšieanalyzovať na príklade modernistického a postmodernistického prístupuk narativite.
Modernistický a postmodernistický prístup
Rozlišovanie medzi modernistickýma postmodernistickým prístupom v psychológii je výsledkom snahypostmodernizmom inšpirovaných psychológov o vymedzenie sa voči tradičnýmprístupom. Inšpirácia postmodernistickými filozofmi a sociálnymi vedcamisa najvýraznejšie prejavila v psychoterapii, keď podľa Changaa Nylundaterapia prestala byť o „doručovaní správ spoza zrkadla“ a začala byťviac o „konverzačnom kolaborativizme“. V súčasnosti sa zdá byť totorozlíšenie príliš zjednodušujúce, pretože oba prístupy – modernistický a postmodernistický– zahŕňajú spektrum názorov, ktoré na seba reagujú a objavujú sa viacerépokusy o ich vzájomnú integráciu.
Samotný pojem narativity sa používa najmäv postmodernistických smeroch psychoterapie, no čoraz častejšie sa využívaaj v tradičných smeroch psychológie (napr. psychoanalýza,kognitívno-behaviorálna psychoterapia). Používanie tohto pojmu je však častoproblematické – podľa I. Čermákaje pojem narativity svojím spôsobom dvojznačný a v širšom chápaní tohto pojmuodkazuje na akýkoľvek písaný text či akýkoľvek prehovor. Užší význam pojmu savzťahuje na procesy utvárania príbehu, kognitívnu schému príbehu, a výsledkytohto procesu. Tieto dve chápania sa často prelínajú.
Narativita v psychológii a psychoterapii
Prirodzený záujem o narativitu v širšomponímaní bol v psychológii prítomný už od jej začiatkov – centrálnou rolouklienta v terapii je rozprávať o svojich zážitkoch, o príčináchproblémov, atď.Významný nárast záujmu o narativitu v užšom slova zmysle možnopozorovať v poslednej dobe ako tzv. „obrat k narativite“.
Zaoberanie sa narativitou v psychológii vychádzaz predpokladu, že naratívy sú vhodným spôsobom, ako vyjadriť ľudskúskúsenosť. Tento predpoklad vychádza z Brunerovejdichotómie medzi paradigmatickým a naratívnym modom rozprávania. Zatiaľ čoparadigmatický modus hľadá univerzálne podmienky potvrdenia pravdivostitvrdenia, naratívny modus predstavuje subjektívnu reprezentáciu sveta.Bruneruvádza, že prostredníctvom narativity dávajú jednotlivci svojmu životu zmysela preto je narativita považovaná za tzv. „sense making activity“ –aktivitu vytvárania zmyslu. Naratívny text je podľa Bruneranástrojom mysle pri konštruovaní reality.
Podstatnou charakteristikou narativity je aj zameranie sana poslucháča. Podľa W. Labovaje základnou charakteristikou tohto prístupu interpersonalita. Narativita je doznačnej miery ovplyvnená kultúrou a normami kultúry, v ktorej sapríbeh rozpráva. Rozprávanie osobných príbehov vyžaduje okrem schopnostirozpamätať sa na minulé skúsenosti aj schopnosť organizovať tietoskúsenosti do kultúrne konvecionalizovaných naratívnych foriem.Tieto dve charakteristiky narativity – odraz subjektivity a interpersonálnosť– umožňujú, aby sa mohla uplatniť v rôznych oblastiach psychológie.
Využitie narativity v tradičnej psychológii
V rámci tradičných, „modernistických“ psychologickýchsmerov možno pozorovať najmä pragmatické využívanie narativity bez teoretickéhozakotvenia v naratívnej paradigme. Naratívy jednotlivcov sú predmetomvýskumu a následného diagnostického využitia pri zisťovaní spôsobovmyslenia a interpretácie skutočnosti. No zároveň sa stávajú predmetomterapie,ktorá má za cieľ urobiť rozprávanie „zrozumiteľnejším“ a korešpondujúcim s objektívnourealitou.
Príkladom tohto využitia je teória vzťahovej väzby, ktorávychádza zo psychodynamickej tradície a podobne ako inépsychodynamické prístupy sa zameriava na nevedomé obsahy psychiky a ranéskúsenosti považuje za kľúčové pre ďalší vývin osobnosti.V rámci teórie vzťahovej väzby sa používa na zisťovanie nevedomých„vnútorných pracovných modelov“ analýza naratívneho diskurzu. Základnýpredpoklad použitia vychádza z toho, že rečový prejav je analógiousprávania.
Analýza narácií vychádza z teórie kooperatívnehoprincípu konverzácie P. H. Gricea,ktorý sa vo svojom prístupe zameral na pragmatické aspekty komunikácie. Podľajeho teórie je každá efektívna komunikácia riadená princípom kooperácie medziúčastníkmi, vyjadreného prostredníctvom štyroch maxím: maximy kvality (požiadavka pravdivosti informácií, primeranéhomnožstva dôkazov), kvantity(požiadavka adekvátneho množstva informácií), vzťahu (požiadavka vyjadrení relevantných k téme diskurzu) a spôsobu (požiadavka prejavuadekvátneho danej situácii, zrozumiteľného pre komunikačného partnera).
V rámci tohoto prístupu sa dôraz kladie najmä navonkajšie štruktúry naratívu, ktorý odzrkadľuje spôsob regulácie emócií,kognitívnu organizáciu spomienok a spracovanie traumatických zážitkov a naobranné mechanizmy. Rozprávanie je hodnotené a zaraďované do kategóriípodľa vymedzených normatív diskurzu.
Naratívnym prístupom sa inšpiruje aj naratívnapsychoanalýza, ktorá podľa Schaefferapovažuje narativitu za novú paradigmu psychoanalytického myslenia. Podobne akoklasická psychoanalýza je predovšetkým „terapiou rozprávaním“,no zdôrazňuje najmä význam procesu, v ktorom sa vypovedané informáciestávajú príbehom. Psychoanalytický materiál sa stáva textom, ktorý jeanalyzovaný a „čítaný“. Cieľom terapie je interpretovať prejavy pacientaa urobiť ich zrozumiteľnými – preformulovať ich tak, aby bolipochopiteľnejšie a pripísať ich autorstvo pacientovi.Prístup však zostáva verný psychoanalytickej tradícii v tom zmysle, žeporovnáva rozprávanie pacienta s vopred stanovenými konceptmi.
V rámci kognitívno-behaviorálnej terapie sa narativitavyužíva počas intervencie životného príbehu.Táto intervencia sa používa pri špecifických druhoch diagnóz (napr. páchateliasexuálneho násilia, závislosti). Cieľom je prerozprávať svoj životný príbehspolu s interpretáciou príčin ťažkostí pre „publikum“ spolupacientov. Počasintervencie sa kladie dôraz na odkrývanie chybného spracovania informáciía modifikácii dysfunkčných presvedčení. V rámci kognitívno-behaviorálnejterapie sa vychádza z predpokladu, že pri špecifických ťažkostiachkognitívne procesy umožňujú interpretovať udalosti, vlastné správaniea správanie iných tak, aby autor príbehu ochránil seba samého. Podľatýchto predpokladov sa v životnom príbehu často vyskytujú tendenciek ospravedlneniu seba, minimalizácie a popretia viny. Úlohou publika –kolektívu spolupacientov – je potvrdzovať alebo meniť smerovanie životnéhopríbehu. Liečba má prerámcovať chápnie príčin problémov a vytvoriťobjektívne pravdivú verziu príbehu.
Uvedené využitia narativity v tradičnej psychológiikladú dôraz na normativitu naratívu – v rámci naratívnych štruktúr sazameriavajú na zisťovanie „patologických“ vzorcov rozprávaniacharakteristických pre konkrétny problém (napr. inkoherencia diskurzu, normalizáciaa minimalizácia autorstva príbehu). V rámci terapie sa kladie hlavnýdôraz na „opravenie“ naratívu.
Narativita v postmodernistickej psychológii
Postmodernistické smery psychológie sú inšpirovanépostmodernistickou filozofiou, postštrukturalizmom a naratívnou paradigmouJ. S. Brunera. Charakterizujú ich pokusy vymedziť sa voči „tradičnejpsychológii“, odmietajú kauzálne vysvetlenie problémov, inšpiráciu medicínskymmodelom a spochybňujú objektivitu psychológa – vedca. Postmodernistickápsychológia sa podľa Taročkovejnezameriava na vytváranie univerzálnych predpokladov o povahe vedomia sebaa osobného prežívania, dôraz sa presúva z otázok o vedomí seba naotázky o kontexte a jazyku.
Naratívna paradigma sa stáva na rozdiel od tradičnýchpsychologických smerov základným teoretickým východiskom a programom. Hoci výskumyzamerané na jednotlivca, biografické štúdie a idiografické špekulácie boliprítomné už od samého začiatku psychológie ako vedy,s príchodom postmodernizmu sa stáva rola narativity pri pochopení životakľúčová.
V naratívnej psychológiisa považuje za základný organizujúci princíp ľudského myslenia a konaniapríbeh, ktorý dovoľuje jednotlivcovi vyjadriť jeho vysvetlenie vlastnéhosprávania a uvedenie príčin toho, čo sa stalo. Dôraz na komunikáciu nie jelen priležitosťou na „opravu“ komunikačných vzorcov, ale aj prostriedoknapojenia sa na procesy, ktorými sa tvorí spoločná realita.Na rozdiel od tradičných prístupov sa nevyskytujú tendencieo objektivizáciu príbehu. Postmodernistickí psychológovia opúšťajú snahuo interpretáciu príbehu v zmysle tradičných konceptov psychológiea hľadajú inšpiráciu v oblasti literárnej vedy.
Podľa I. Čermákanaratívna epistemológia v psychológii úplne neopúšťa princíp verifikácie a falzifikácie,avšak nadobúda „mäkšie“ formy, ako napr. diskusia o ekvivalencii validitya otvorenejšieho konceptu dôveryhodnosti zistení. Tieto tendencie savyskytujú tak pri výskumoch, ako aj v terapeutickej práci. No vzhľadomna relativizáciu objektívneho hodnotenia nie je možné príbehy jednotlivcovdiagnostikovať či posudzovať ich pravdivosť.
Postmoderné prístupypredpokladajú, že v živote jednotlivca nie je prítomný jeden ucelený,integrujúci príbeh, ale istá mnohopočetnosť. Tieto príbehy majú tendenciunavzájom si odporovať a súťažiť medzi sebou, byť v určitom vzťahukomplexným a neustále sa meniacim spôsobom. Znamená to relativizáciutradičného predpokladu modernej psychológie – existencie jednotiaceho Self, či nemenných čŕt osobnosti. Pretopostmodernisticky orientovaní psychológovia opúšťajú snahy o hľadaniestálych znakov osobnosti či Self. Integrujúcim prvkom osobnosti je podľa McAdamsa naratívna identita, ktoráspája dispozičné črty a charakteristické spôsoby adaptácie. Autobiografické naratívne prístupy, prístupy zamerané naživotnú históriu, poskytujú nahliadnutie do toho, ako jednotlivci využívajúpríbehy na to, aby dali zmysel svojim životným históriam, spomienkam.
Tieto predpoklady majú kľúčovývýznam aj v najmä v naratívnej terapii. Na rozdiel od tradičnýchprístupov tu nie je cieľom terapeuta objektivizovať príbehy jednotlivca, ale takpovediacsa napojiť na jeho príbeh a objaviť zmysel jednotlivých skúseností, ktorýsa objavuje vo forme príbehu.Podľa naratívnej psychológie môžu byť problémy dôsledkom dominancie jednéhoproblému, ktorý treba dekonštruovať a vytvoriť alternatívne príbehy, ktoréumožnia lepšie obsiahnuť skúsenosť a nie sú výrazne protichodné s jejdôležitými aspektmi.Podľa Whitea a Epstona je prijateľným výsledkom terapie rozpoznanie alebovytvorenie alternatívnych príbehov, ktoré ľuďom umožňujú realizovať novévýznamy prinášajúce žiadúce možnosti.
V rámci tejto terapie jesnaha o objektívnu interpretáciu príbehov v zmysle tradičných konceptovpatológie a normality či iných konštruktov kontraproduktívna – naopak,dôležité je rozpoznať tieto dominantné príbehy spoločnosti a dekonštruovaťči externalizovať ich dôsledky. Interpersonálny charakter príbehov – kontakts kultúrnymi vzorcami predstavuje pre naratívne orientovanýchpsychoterapeutov najčastejšiu príčinu problémov.
Problematickým zostáva základnýpredpoklad naratívnej terapie: keďže podľa neho neexistuje univerzálnea objektívne platné stanovisko, z akej pozície môže terapeutdekonštruovať dominantné príbehy a čo vylúči možnosť, že svojim konanímneovplyvní vytváranie nového dominantného príbehu?
Záver
Zdá sa, že oba prístupy knarativite – tradičný aj postmodernistický – môžu priniesť zaujímavézistenia a prínosy. Zatiaľ čo tradičné prístupy sa zameriavajú nacharakteristiky naratívov z rôznych hľadísk (psychické ťažkosti adiagnózy, kognitívny vývin) a objasňujú základné predpoklady pre vzniknarativity, postmodernistické prístupy umožňujú napojiť sa na príbeh autora,bližšie ho pochopiť zo subjektívneho hľadiska a relativizovať tak „nespochybniteľné“dogmy.
L i t e r a t ú r a
BRUNER,J.: Life asNarrative. In: Social Research, roč.54, 1987, č. 1, s. 11 – 32.
HADEN,C. A. et al.: Developing Narrative Structure in Parent-Child Reminiscing Acrossthe Preschool Years. In: DevelopmentalPsychology, roč. 33, 1997, č. 2.
HESSE,E., MAIN, M.: Disorganized Infant, Child and Adult Attachment: Collapse inBehavioral and Attentional Strategies. In: Journalof the American Psychoanalytic Association, roč. 48, 2000, s. 1097 – 1127.
UHLÍŘOVÁ, R.: Postmoderní kritikapsychoanalytického diskurzu. Olomouc: FFUP, 2010.
P o z n á m k y
Cit . podľa UHLÍŘOVÁ, R.: Postmoderní kritika psychoanalytického diskurzu. Olomouc: FF UP,2010, s. 97.
BRUNER,J.: Life asNarrative. In: Social Research, roč. 54,1987, č. 1, s. 11 – 32.
Citpodľa HADEN, C. A. et al.: Developing Narrative Structure in Parent-ChildReminiscing Across the Preschool Years. In: DevelopmentalPsychology, roč. 33, 1997, č. 2, s. 295.
HESSE,E., MAIN, M.: Disorganized Infant, Child and Adult Attachment: Collapse inBehavioral and Attentional Strategies. In: Journalof the American Psychoanalytic Association, roč. 48, 2000, s. 1097 – 1127.
Mgr. Mgr. Mária Leitnerová
Psychologický ústav
Filozofická fakulta Masarykovejuniverzity v Brne
403127@mail.muni.cz
Mgr. Ľubomír Harinek
Katedra psychológie
Filozofická fakulta UniverzityPavla Jozefa Šafárika v Košiciach
lubo.harinek@gmail.com