Tavel, P.: Ako je to so zdravím našich detí? In: Ostium, roč. 7, č. 2, 2011.


Andrea Madarasová Gecková, Zuzana Veselská, Jana Kollárová (eds.): Sociálne determinanty zdravia školákov. HBSC – Slovensko – 2009/2010. Košice: Equilibria, s. r. o. 2011, 160 s.

Publikácia Sociálne determinanty zdravia školákov je národnou správou o zdraví a so zdravím súvisiacom správaní 11-, 13- a 15-ročných školákov na základe prieskumu uskutočneného v roku 2009/10 v rámci medzinárodného projektu Health Behaviour in School Aged Children (HBSC).

V úvode publikácie je predstavená HBSC štúdia ako jedna z prvých medzinárodných prierezových štúdií, ktorá sa začala ako iniciatíva troch krajín v roku 1983 (Veľká Británia, Fínsko a Nórsko) a v súčasnosti na nej spolupracuje viac než štyridsať ďalších krajín. Predložená národná správa predstavuje výsledky získané z ôsmej vlny zberu údajov. Cieľom štúdie bolo monitorovať zdravie a so zdravím súvisiace správanie školákov v ich sociálnom kontexte a prehĺbiť porozumenie mechanizmov ovplyvňujúcich rozdiely a zmeny v zdraví a rizikovom správaní školákov. Projekt je koordinovaný v spolupráci s Regionálnou kanceláriou Svetovej zdravotníckej organizácie pre Európu Child and Adolescent Health Research Unit (CAHRU) na Univerzite v Edindburghu (Veľká Británia) a Univerzitou v Bergene (Nórsko). Slovensko participovalo doteraz na štyroch zberoch údajov: 1993/94, 1997/98, 2005/06, 2009/2010. Nasledujúci zber údajov je plánovaný v roku 2013/2014. V každej krajine sa robí zber dát na vzorke približne 1500 respondentov v každej vekovej kategórii.

Publikácia na viac než 150 stranách, ktorej úplný autorský kolektív tvorí takmer dvadsať vedcov, podáva v jednotlivých kapitolách závery výskumu, ktoré sa týkajú zdravia školákov, ich nutričného správania, fyzickej aktivity, fajčenia tabaku, konzumácie alkoholu, užívania nelegálnych drog, sexuálneho správania, ich rodinného prostredia, rovesníkov a školy. Osobitná časť je venovaná zisteniam o škole, ktoré boli získané dotazníkom určeným a vyplneným predstaviteľmi vedenia. Dotazník bol zameraný na zisťovanie informácií o problémoch súvisiacich s prostredím školy, atmosfére v nej, podpore zdravia

na školách, úrovni stravovania a možností pohybovej aktivity v školách a ich okolí. Jedna časť je venovaná aj zisťovaniu regionálnych rozdielov, analýze socioekonomických faktorov. Posledná časť sa zaoberá obzvlášť závažnou problematikou rómskych školákov, najmä ich zdraviu a správaniu, ktoré so zdravím súvisí. Zhrnutie jednotlivých zistení štúdie uvádzam v prílohe k recenzii.

Po obsahovej stránke nemožno publikácii vytknúť takmer nič. Po formálnej stránke sa práci dajú vytknúť drobné nedostatky, čo však neuberá na hodnote práce. Vyzdvihnúť treba aj zoznam použitej literatúry, ktorý obsahuje takmer 220 prevažne zahraničných zdrojov.

Treba už len dodať, že štúdia je svojím významom mimoriadna a nemá v našom regióne a oblasti skúmania obdobu. Štatistické spracovanie a forma podania výsledkov štúdie, ktorú tvorí text publikácie, je na excelentnej úrovni (prehľad, zrozumiteľnosť a grafická úprava).

doc. Ing. Mgr. Mgr. Peter Tavel, PhD.
Katedra psychológie a Katedra křesťanskej výchovy na Univerzite Palackého v Olomouci
Pražská vysoká škola psychosociálních studií v Prahe
petertavel@seznam.cz

P r í l o h a
Zhrnutie uvedených zistení v štúdií

Zdravie školákov

Nutričné správanie

Fyzická aktivita

Fajčenie tabaku

Konzumácia alkoholu

Užívanie nelegálnych drog

Sexuálne správanie

Rodinné prostredie

Rovesníci

Škola

Dotazník o škole určený a vyplnený predstaviteľmi vedenia a zameraný na zisťovanie informácií o problémoch súvisiacich s prostredím školy, atmosfére v nej, podpore zdravia na školách, úrovni stravovania a možností pohybovej aktivity v školách a ich okolí

Regionálne rozdiely

Socioekonomické faktory

Zdravie a so zdravím súvisiace správanie rómskych školákov